בסוף, נכון לעכשיו, זהו מבחן דרכים למכונית חשמלית סינית. הדרך של MG עד הלום, בעולם וגם בישראל, הייתה מורכבת יותר. כי בכל זאת, מקורו בריטי. והרבה יותר
 

בריטי. והרבה יותר

מותג MG, ר"ת של Morris Garages, נוסד ב-1924, כבר בתחילת דרכו היו לו דגמים רבים, ולאחר מלחמת העולם השנייה עשה לעצמו שם בזכות הרודסטרים שייצר – פשוטים, זולים וכיף לנהיגה. עם זאת, ולמרות השבח וההלל, הוא נמכר ב-1952, ועד 2006 היו ל-MG שש בעלויות. 

בשנה זו נקנה מותג MG על-ידי היצרן הסיני הוותיק ביותר נאנז'ינג (Nanjing; נוסד ב-1947), אלא שזה התמזג שנה מאוחר יותר עם תאגיד הענק SAIC, כיום הגדול בסין. אגב, הרודסטר המקורי האחרון, TF – שהיה לו מנוע מרכזי והנעה אחורית – יוצר עד 2011.

מותג MG יצא לדרכו הסינית עם דגמי נוסעים, פנאי וגם מסחריות. למרות הבעלות הסינית ובגלל שם המותג הבריטי, הוא שיווק מכוניות בממלכה המאוחדת ב-2008, ובאירופה ב-2009 וייצא לדרום אמריקה, אוסטרליה ולמדינות נוספות באסיה. אחת מהן ישראל.

MG4 סמל
צילום: רונן טופלברג

כבר ב-2010 הוכרז כי MG תשווק בישראל, הדגמים שלה ייובאו על-ידי חברת לובינסקי, והדגם הראשון, 550 התייצב כאן ב-2011. במהלך העשור ההיצע גדל ממש במעט והיקף המסירות היה ממש צנום. ב-2018 נרשם שינוי משמעותי, עם התייצבותו של ZS, דגם פנאי קטן בעיצוב לתפארת, אבזור עשיר, תמחור זול שגם התנהל היטב בדרכים. דגם זה נבחן על-ידי יורו NCAP, וקיבל 3 כוכבים, אבל הגרסה החשמלית שהגיעה לכאן שנה מאוחר יותר הייתה סיפור אחר לגמרי – וביותר ממובן אחד. רמת הבטיחות שלה הייתה כמקובל בדגמים אירופאים מכובדים עם 5 כוכבים; הרכב עצמו הציע הנעה חשמלית יעילה; המחיר היה בהחלט סביר, ברמה של משפחתיות.

הרכב היה לנמכר בסוגו ב-2020, חונך את הפלישה הסינו-חשמלית, ואז הגיעה הקורונה. בעיות ייצור וגם של אספקה הביאו לעצירת המכירות של MG ZS EV. אמנם, המותג המשיך לפעול כאן באמצעות דגם הפנאי ההיברידי-נטען הגדול יותר, EHS, שהיה לנמכר מסוגו ב-2022, אבל על רקע הפעילות הכה נרחבת של מותגים סיניים חדשים ודגמים חשמליים משם, זה לא היה זה.

MG4 חלק אחורי
צילום: רונן טופלברג
 

זה כן זה

ביוני 2022 הציגה MG בסין את מולאן – משפחתית חשמלית במבנה האצ'בק, וזו הוצגה חודש מאוחר יותר באירופה כ-MG4 – ולא במקרה; דגם זה מיועד לשוק שם ולהעדפותיו במבנה הרכב ובהתנהלותו. הדגם מבוסס על הפלטפורמה החשמלית ייעודית 'MSP' שפותחה על-ידי SAIC. הממדים כמקובל במכוניות בסגמנט זה; בסיס הגלגלים 270.5 ס"מ, האורך 429 ס"מ, הרוחב 184 ס"מ, הגובה 150 ס"מ ונפח תא המטען 363 ליטרים. המכונית, כך MG, נועדה ליכולת דינמית טובה, ומעבר להנעה האחורית, המתלה מאחור רב-חיבורי, חלוקת המשקל היא 50:50 ומרכז הכובד נמוך יחסית. מארז הסוללות דק, וגם הוא תורם להנמכת הרכב.

MG4 מוצעת בשתי גרסאות הספק/סוללה. באחת מייצר המנוע 170 כ"ס ו-25.5 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.7 שניות, והמהירות המרבית 160 קמ"ש. לסוללה 51 קוט"ש לטווח של 350 ק"מ, והספק הטעינה המהירה הוא 116 קילוואט. 

MG4 טעינה וסוללה
צילום: רונן טופלברג

בחזקה יותר מייצר המנוע 204 כ"ס ואותו מומנט, להאצה של 7.9 שניות ל-100 קמ"ש, גם כאן עד ל-160 קמ"ש. בגרסה זו הסוללה היא 64 קוט"ש (ברוטו; 61.7 קוט"ש נטו), לטווח 450 ק"מ, והספק הטעינה המהירה 135 קילוואט.

הגרסה החלשה יותר מוצעת ברמת אבזור אחת ('STD'), ומחירה 145,000 שקלים. לחזקה שתי רמות אבזור: 'COM' שמחירה 154,000 שקלים ו-'LUX' ב-156,000 שקלים – והיא זו שהתייצבה למבחן. במפרט האבזור שלה: תאורת לד, חישוקי "17, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, צג מרכזי "10.25, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים דו-אזורית, תפעול חשמלי למושב הנהג, טעינה אלחוטית; במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים ובלימה אוטונומית בנסיעה לאחור. ברמת גימור זו: פגוש קדמי ויחידות תאורה בעיצוב אגרסיבי יותר, גג בשחור, ספוילר אחורי ייחודי, אפשרות לגימור פנים בהיר. ניתן להרכיב בנוסף ערכה מקורית לתפעול חשמלי של הדלת האחורית. בהחלט רשימה מכובדת לרכב בעיצוב מבריק.

MG4 חישוקים וצמיגים
צילום: רונן טופלברג
 

עיצוב מבריק

ל-MG4 נחיתות ביחס לרוב החשמליות כיום, גם במובן המעשי של המילה: מהיותה משפחתית, אין לה יתרון הגובה וההופעה הנלווית לכך של דגמי פנאי. אבל, עיניכם הרואות, יש לה עיצוב מבריק, הופעה דינמית, והפרופורציות שלה מעולות. היעדרה של הסבכה אינו מפריע בגלל מבנה יחידות התאורה ומכסה המנוע הגולש; המשטח מאחורי קורה C מדגיש את הפאזות בדלתות; החלק האחורי נראה כאילו והוא מוגבה בגלל מבנה יחידות התאורה ומיקומן. מעבר למופע הדחוק משהו, בולטים פריטי עיצוב ייחודיים, כמו יחידות התאורה האחוריות. בקיצור: מצוין. 

עיצוב סביבת הנהג מינימליסטי, והוא נראה פשוט, אולי פשוט מדי. חלקו העליון שטוח, הקווים אורכיים (כולל פתחי המיזוג) מדלת לדלת ושני מסכים הנפרדים ממנה ואינם מוטמעים בה: מרכזי גדול, מחוונים קטן. מרכיב בולט הוא בסיס "צף" היוצא מהקונסולה המרכזית ומארח את בורר ההילוכים, פקד בלם החניה והמשטח לטעינה אלחוטית.

MG4 סביבת נהג
צילום: רונן טופלברג

החומרים והמרקם נראים סבירים, אך במבחן המגע הם טובים פחות ונוקשים בגובה הברכיים ומטה ובאופן בולט יותר בדיפון הדלתות. איכות ההרכבה טובה ואיכות הגימור בסדר. כמובן, העיקר בממשק הנהג והרכב מנוהל דרך הצג הגדול ("12.25). לזכותו תפעול אינטואיטיבי יחסית (בדגש על יחסית), עם גישה טובה לתפריטים גם אגב גלילה, והוא ברור ונהיר. מנגד, המיקום שלו בינוני (רחוק מעט ולא מוטה), שליטה במיזוג רק דרכו, כך גם ביחס לבלימה הרגנרטיבית. גם בו ועוד יותר בלוח המחוונים ("7) גופנים (פונטים) קטנים מדי. 

המושב בינוני; המסעד עשוי להיות לא נוח לאחדים, אין אפשרות להקשחת גב תחתון, החיבור שלו עם החלק האחורי של הבסיס לא מוצלח וזה בעיקר שוקע. עם זאת, גם לאחר נהיגה ארוכה המצב לא החמיר.

MG4 מושבים אחורים
צילום: רונן טופלברג

הכניסה לאחור נוחה יחסית, והמפתח סביר כדי לרתום את הדור הצעיר למושבי הבטיחות. המרחב שם ראוי, מרווחי כפות הרגליים והברכיים מצוינים ומרווחי הראש סבירים; הרצפה השטוחה עוזרת לנוסע במרכז. מנגד האבזור דל: בעיקר, אין פתח מיזוג אך חסרות ידיות אחיזה, תאורה, משענת ראש במרכז. 

תא המטען עשוי היטב, הנפח סביר, והוא נוח לשימוש בזכות מפתח דלת גדול וסף הטענה נמוך, והתפעול החשמלי מקל על השימוש. יש מעט פטנטים לאחסון (רשתות, תאים), אבל אין ווי תלייה ועיגון – ובעיקר: אין גלגל חלופי. ולאחר כל אלה זה הזמן לבחון את הביטוי בדרכים.

MG4 תא מטען
צילום: רונן טופלברג
 

הביטוי בדרכים

נתוני המנוע והביצועים נאים, לא מרשימים, בוודאי לא בעולם החשמלי הזורם אלינו. בפועל, היכולת של MG4 טובה מאוד. הרכב יוצא מהמקום באופן מיידי, צובר מהירות היטב, מגיע בקלות לקצה המותר בכביש 6, משמר קצב נכבד גם במעלה הררי, ומאפשר לעקוף באופן מיידי גם בתנאים מכבידים. בקיצור: טוב מאוד.

הצד השני של משוואת השימוש במנוע כזה הוא בצריכת החשמל, וזו העניקה לרכב טווח סביר בהינתן הסוללה בה הוא מצויד. במבחן – עם מיזוג קבוע ב-24 מעלות, מזג אוויר נעים עם טמפרטורות קרובות – הטווח נע בין 300 ק"מ לאחר נהיגה נמרצת ובתוואי הררי, ועם סיום המבחן היה 360 ק"מ לאחר נהיגה המשלבת שיוט בין-עירוני, תנועה פרברית, נהיגה בעיר, וגם קטעים מכבידים (מהירות ממש גבוהה, עקיפות, קצב גבוה בהרים). הרכב התייצב למבחן עם טווח גדול יותר, 380 ק"מ, לאחר שקודמי התנהל איתו באופן מתון יותר.

MG4 חווית נהיגה
צילום: רונן טופלברג

עם הספק טעינה של 135 קילוואט, ניתן לטעון את הרכב מ-10% ל-80% תוך חצי שעה, וזה נתון נכבד ביותר. 

המתלים מכוילים מעט נוקשה, עם מהלך לא גדול; בנהיגה עירונית על שיבושים קלים ובינוניים נוחות הנסיעה סבירה בהחלט, אך תחת עומס (פסי הרעדה, שיבושים גדולים או רצף של אחרים), הם סופגים טוב פחות. בנוסף, ריסון הפעולה שלהם טוב פחות. 

מחוץ לעיר, במצב הרגיל הרכב נע ונד מדי על גלי כביש בכלל, לאחר שנפרד משיבושים בפרט. אלא שאז ניתן לשפר את נוחות הנסיעה באמצעות המעבר למצב 'ספורט', המסדר למתלים כושר ספיגה עדיף וריסון משופר בפעולתם. ובעניין זה: גם בעיר יהיו מצבים שמצב זה ישפר את הנוחות; לרכב מספר מצבי ניהוג, ויצוין מצב 'אישי', המאפשר התאמה מרכיבי הנהיגה לפי טעם אישי. 

MG4 חזית
צילום: רונן טופלברג

בכל הקשור לרעשי הנסיעה, הרכב אינו מתעלה, ואוושת הצמיגים והרוח אינו מוחרשת מספיק, אם כי גם בנהיגה ארוכה הדבר לא הפריע. 

השילוב של מנוע חשמלי המשגר באופן כמעט ישיר את תפוקתו לגלגלים, מומנט מסל"ד אפס והנעה אחורית יכול ליצור היגוי יתר בקלות יתירה. והוא יוצר. ממש קל להביא את הרכב לשם – וזה יכול להיות כיף בכבישים הראויים (כל עוד יודעים מה עושים, ואיך), וזה יכול להיות מאתגר אם לוחצים על הדוושה מעט חזק מדי (משליש מהלכה) בפניות. ובעניין זה: היציאה מהמקום עשויה להיות מיידית מדי, ואם ההגה אינו בשליטה ויש רכב אחר קרוב מאוד אליו (ביציאה מחניה, למשל), התוצאה עשויה להיות לא נעימה. 

MG4 בנסיעה
צילום: רונן טופלברג

ההגה הוא שותף טוב לנהיגה, מספר הסיבובים מנעילה לנעילה לפי הספר (2.75), ובמצב הרגיל שלו הוא קל מדי והשטח המת גדול מדי. אבל – מעבר ל'ספורט', עם משקל טוב יותר ופחות שטח מת, כישורי הפנייה מיידיים, ואותה יכולת דינמית של מכלולי הרכב, עושה את MG4, ובכן, למכונית מהנה לנהיגה. 

הבלמים בסדר להאטה, ניתן למנן עוצמה, אבל בלימה חזקה תפגיש את הרגל עם קצה מהלך הדוושה שהוא מאוד ומדי ספוגי. לבלימה הרגנרטיבית שלושה מצבים, החזק ביותר יעיל, אבל אין 'נהיגה בדוושה אחת', ומצב 'אדפטיבי' אינו מצטיין. כאן יצוין כי תיקון סטייה מנתיב לא תמיד עבד כאשר הרכב הוסע לצדו הימני של הכביש, וזיהוי תמרורי המהירות לא תמיד שיקף את אלה שבכביש. ובעניין זה: מעבר למפרט הבטיחות המכובד, לרכב 5 כוכבים במבחן הבטיחות של יורו NCAP. ולאחר כל הדברים האלה, אפשר לגשת לשלב הסיכומים.

סיכום מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
 

שלב הסיכומים

MG4 היא משפחתית חשמלית המעוצבת לתפארת, האבזור עשיר, המרחב טוב ותא המטען שימושי. כאשר נוהגים, מגלים מכונית שהביצועים שלה טובים מאוד, הטווח יעיל, נוחות הנסיעה בסדר גמור, היכולת הדינמית שלה מכובדת בהחלט ומעניקה גם הנאה בנהיגה. מנגד, הנדסת האנוש אינה חסינה מביקורת, החומרים בסביבת הנהג בינוניים, המושב ככה, על סוגי שיבושים ואספלט מסוימים נוחות הנסיעה ורמת הרעש בינוניים. 

והיא עולה 156,000 שקלים. מחיר זה ביחס למה שמציעה MG4, ממקם אותה כבר כעת בין המתחרות לתואר "התמורה הטובה בעסק", והמשמעות פשוטה: אם אתם במסע קניות לרכב משפחתי חשמלי, MG4 היא ברשימת 'חובה להתרשם'. נראה לנו שיהיה לכם ממה.

MG4 תמונות
צילום: רונן טופלברג

*פורסם לראשונה ב- 11/5/2023. נוסף מבחן וידאו.